En hel uke ved bassenget, på en øde øy eller marsjerende gjennom et tett program av turistattraksjoner. De fleste mennesker forflytter på seg under deler av livssyklusen. Vekk fra sitt naturlige habitat og ut til en større verden av nye inntrykk og sanseopplevelser. Her krysses språklige barrierer, møter med nye kulturer og geografiske grenser. Nå er det ferie.

Den tilreisende arten observeres ofte i grupper, ledsaget av en lokal innbygger. Noen ganger i par, men sjeldent alene. Tydelige kjennetegn er høyt alkholinntak, fritidsklær, svette og utestemme (les amerikanere) i konstant forvirring. Traurige hverdagslige rutiner blir glemt. Ingenting virker mer naturlig enn en halvliter på den lokale flyplassen kl 07.00 om morgenen. Et hvert måltid skal avsluttes med dessert og små barn blir servert alkohol av foreldrene sine for første gang (les #nko). For mange er den tilreisende en bevandret vagabond som beveger seg nonchalant gjennom verden. På folkemunne blir de fremdeles omtalt som «turister».

Turistens kjenntegn.

turist-bekledning-illustrasjon

Turisten var tidligere kjent som en vagabond som driftet nonchalant gjennom verden (les Syden), men etter flere tiår med dårlig rykte (les Syden), står ønsket om å fremstå som en lokal innbygger enda sterkere. Ved gjentatte besøk til kulturelle destinasjoner som Paris, Roma eller Firenze har kontinentale vaner blitt kultivert møysommelig. Perfekt uttalelse av «Crème brûlée», uklanderlig kledd i italiensk skreddersøm eller et kontinentalt nedtonet antrekk. I en evig kamp om å tilpasse seg lokalbefolkningen, hender det allikevel at turisten avslører sin herkomst:

  • Dobbel dose. På ferie har turisten et mål: «Å kose seg». Det må vel være lov å ta seg en øl? Det er ingenting som avslører en turist mer enn en øl i hver hånd (les #nko).
  • Hud. Selv om alt over 20 grader oppfattes som tropevarme for beboere fra den nordlige halvkulen er det ikke nødvendigvis det samme for den lokale befolkningen. For turisten er hver eneste solstråle en gave fra himmelen som må utnyttes til det fulle. Singlett og shorts er ikke annet enn naturens logikk. For lokalbefolkningen er dette noe man har på seg utenfor storbyen.
  • Fritid. Slips og shorts? Business og ferie samtidig? Den lokale moteløven rister på hodet, mens den lokale forretningsforbindelsen reiser seg opp fra møtet og går.
  • Pakksekk. Turisten har studert kontinentale klesvaner inn- og ut, men det er helt umulig å la være. -«Tenk om jeg skulle trenge et plaster eller ekstra sett med sokker?» Nervøs på ukjent grunn går frykten for å ikke finne et apotek forbi all forfengelig logikk.
  • Praktisk mote. Mens den forrige generasjonen turister spaserte brostein med dønn ærlige joggesko og påtrykkede t-skjorter, er neste generasjon et steg videre i den kontinentale utviklingslæren. Avslappede dressjakker, håndsydde skjorter og nedtonede bomullsgensere av høy kvalitet. Allikevel er bena godt plantet i et par funksjonable joggesko.
Hvit sneaker fra adidas. Unisex

Adidas, Clima Cool 1, White, 1 299,-, YME

T-skjorte Wood Wood herre YME

Wood Wood, Tourist T-shirt, 499,-, YME

Lys blå shorts til dame

Wood Wood, Lei Shorts, 1 099,-, YME

Mandarina Duck veske

Mandarina Duck, 1 600,-, Bitte Kai Rand

Kartet og terrenget på iPaden, Google Maps eller andre teknologiske nyvinneringer hjelper lite om mobilnettet er utilgjengelig. Etter flere år med kontinental utviklingslære, vet man hvor man vil. En skjult bistro i utkanten av Montremarte, en gammel bokhandler eller en «speak easy» klubb utenfor t-bane nettet. Man har saumfart internett, fått gode anbefalinger fra lokalbefolkningen. Kanskje til og med også sett et selgende bilde på nettet.

turister-krangler-bakgate

Når den tilreisende turisten har forlatt sitt naturlige habitat kan tilsynelatende enkle oppgaver som å kjøpe en god kaffe, eller spise en enkel lunsj i ukjent terreng by på store utfordringer. Etter timevis med trasking forvandles kjærlighetsreisen til en prøvelse der parforholdet blir satt på spill. Turisten kan til stadighet observeres i full krangel langs kriker og kroker på kontinentet – og gjenkjennes ofte av gestikulerende armer, lavt blodsukker, solbrente skuldre og dårlig fottøy. Gjerne med et kart i den ene hånden og en øl i den andre (les #nko).

  • Kart og kompass er alltid greit å ha med seg, men ingenting slår en god og oppdatert reiseguide. Litt research og en liste over steder man vil besøke kan å være en livredder når det viser seg at Uber-sjåføren har sin første arbeidsdag.
  • Paris syndromet. Research er nøkkelen til enhver velykket ferie. Men husk at dine egne forestillinger ikke alltid passer med virkeligheten. Bak hvert eneste glansbilde av kontinentale storbyer finnes det århundrer med slitasje, møkk og forurensing. I 1986 kom diagnosen «Paris syndromet» til grunn etter at flere japanske turister ble deprimerte av å oppleve et Paris som ikke var lik som på bildene.
  • Matbilder på Instagram kan være et godt tegn. Noen har tydeligvis satt så stor pris på maten at de har valgt å forevige måltidet på sosiale medier. Bilder av maten ved inngangspåartiet på restauranten derimot, er et sikkert tegn på at du har blitt fanget i en turistfelle.
  • Digistivo. Påfølgende små glass med ren sprit etter hver eneste måltid er det sikreste kjennetegnet på en turist: Grappa, Ozo, Fernet Branca er fremmedord du burde skrive opp i reiseparløren (les #nko).

 

Bistronomy bok fra Tanum

Bistronomy, 399,-, Tanum

Birkenstock sandaler

Birkenstock, Arizona Nubuck Sandal, 1 000,-, SVEAN

Cliniderm solkrem til aniskt SPF 30

Cliniderm, solkrem til ansikt, 199,-, Apotek1

Where chefs eat bok

Where chefs eat, 499,-, YME

En klassereise gjennom restaurantbesøk som kan minne om opplevelser fra en fornøyelsespark. Overimensjonerte tyske ølkrus, matretter som er avbildet ved inngangspartiet. Menyer hvis eksotiske retter oppleves som helt uforståelige. Små glass med ren sprit servert ved samtlige måltider: Grappa, Ozo, Fernet Branca, eller den Sardinske spesialiteten Mirto (les #nko). Ekteparet vedsiden av deg spør fremdeles etter «Pan Pizza» med amerikansk aksent. Etter en uke med oppdragelse oppleves den kulturelle reisen allerede som fjern fortid. Du har blitt en del av lokalbefolkningen. Singel, kultivert, velkledd og lettere alkoholisert (les #nko). Bon voyage!

piazza-turist-kos

Loafer fra Polo Ralph Lauren

Polo Ralph Lauren, Loafer, 1 549,-, Follestad

Hvit kortermet skjorte JohnnyLove

JohnnyLove, Ellington kortermet skjorte, 1 100,-, JohnnyLove

AMI hatt

AMI, 1 499,-, YME

Michael Kors solbrille

Michael Kors, 1 627,-, Krogh Optikk