Halvtomme malespann møter en i døren på Frogner. På veggene kan man så vidt skimte en ny farge, og gamle aviser er lagt utover for ikke å ødelegge det gamle og godt bevarte gulvet. De nyutsprungne blomstene på bordet gir kontrast mot det uferdige rommet.

– Vi pusser ikke opp. Det er jo ny sesong, smiler datteren Elisa Mollatt, som er i full gang med å omgjøre det som en gang var høst- og vinterrommet. Den kommende kolleksjonen skal skrike vår og sommer. Rosa, rødt, gult og hvitt danner derfor paletten for den nye årstiden. Veggene er på vei til å matche hverandre. I det innerst rommet bjeffer hunden Herman. Det er besøk.

tine-mollatt-portett-intervju

- Bare kom inn, roper Tine Mollatt, eieren av merket by TiMo.

Det er bare få dager igjen til Oslo Runway sparker i gang tredje sesong av Norges nye moteplattform. Tidligere har Mollatt arrangert visninger i egen regi både i Oslo og i København.

– Det er første gang i Norge at det kommer et tilbud som faktisk har noe over seg. Arrangementet er på et internasjonalt nivå. Jeg sa ja etter fem minutter, noe jeg aldri har verken ønsket eller villet tidligere, innrømmer designeren og gründeren.

Jeg har blitt inspirert av sterke, individuelle og intelligente kvinner som har markert seg gjennom tidene, ved kunst, kultur, politikk eller religion.
Tine Mollatt

Denne sesongen er klærne mer dramatiske enn det man vanligvis forbinder med by TiMo . Mollatt ser bort på klesstativet, og blar i plaggene som henger dandert som perler på en snor.

– Jeg har blitt inspirert av sterke, individuelle og intelligente kvinner som har markert seg gjennom tidene, ved kunst, kultur, politikk eller religion.

by TiMo Kampanje A/W 16

by TiMo ble etablert i 2004, og kan i år feire hele 12 år i bransjen. Mollatt hadde jobbet i bransjen i over 20 år, og kjente til slutt på en grådighetskultur som hun ikke kunne identifiserte seg med.

– Jeg lærte masse av det, men etterhvert kjente jeg på trangen til å skape noe eget. Jeg elsker faget som håndverker, tegner,  skredder og selve det å skape et produkt – det min lidenskap, stadfester hun.

Det er lett å se lidenskapen Mollatt snakker så kjært om. Rundt henne henger det plagg i alle regnbuens farger; kjoler, kimonoer, topper og jakker. Vintagearkivet, som hun kaller det – der man finner klær fra hennes barndom og fram til i dag.

– Jeg ønsket å skape et merke med gode kvaliteter, noe jeg aldri hadde fått lov til å jobbe med før.  Jeg ønsket å leve ut mitt eget utrykk, med de rette verdiene og den beste kvaliteten. .

Mollatt var alene om drømmen de to første årene, og var limet til hele bedriften. Og så sa det pang. Bedriften solgte plutselig til over 20 land, og det var sjelden man ikke så nordmenn iført en singlett med blondekant uten signaturlogoen til by TiMo i nakken. I dag har bedriften 20 ansatte – og 500 utsalgssteder.

– Verdiene i plaggene våre blir verdsatt, passformen er bygget for en kvinnekropp, det koster fornuftig i forhold til kvaliteten. I tillegg lager vi printene våre selv, noe som er veldig unikt i dag.

I dag er by TiMo kjent for sine bohemske kjoler, det romantiske uttrykket og sine runde linjer. For 12 år siden startet Mollatt med baseplagg som singletter, topper og strikk. Målet var å kunne tilby begge deler – basisplagg og unike kjoler. Det fikk hun til.

– En av våre butikker solgte singletter for en million i året. Det var da jeg skjønte at jeg hadde gjort noe riktig. For å komme dit har jeg måtte selge meg inn til fabrikkene med hud og hår. ”Jeg lover at dette skal bli stort”, sa jeg med hånden på hjertet.

Tolv år senere,  jobber hun fortsatt med de samme fabrikkene. Mollatt gestikulerer med hendene og forklarer hvordan bedriften fungerer. Hun tegner opp fire hjul i luften; det økonomiske hjulet, produksjonshjulet, designhjulet og salgshjulet.

–  Min oppgave som leder er å få hjulverket til å gå i samme bane.

– Som barn var jeg alltid opptatt av teater, dans og kostymer. Jeg lekte med gamle knapper, og fikk de alltid til å bli noe.

Mollatt tar frem en rosa og grønn morgenkåpe som henger opp bak pulten. Den har hun arvet fra sin bestemor, og i by TiMos ånd har den fått en makeover, og er nå å finne i en av kolleksjonene hennes.

– Med årene har by TiMo blitt strammere, og har fått et hint av det skandinavisk uttrykket. For å få yin og yang må alt kobles sammen. Det må ha en nerve av virkelighet.