Rene linjer, ensfargede monokrome antrekk, enkel utforming uten unødvendig pynt. Minimalismen blir ofte assosiert med skandinavia, men trenden oppstod egentlig på den andre siden av jordkloden, nemlig i USA. I en tid der store logoer, maksimalistiske fargerike plagg og amerikansk sport var tidens ånd, dukket en ny og særegen estetikk opp: «Sporty minimalisme». Året var 1970 og en ung mann ved navnet Calvin Klein lanserte sitt første catwalk show for allmennheten.

 

calvin-klein-badedrakt

Modellen Patti Hansen i 1976. Foto: Arthur Elgott

Den amerikanske fritidsmoten ble tatt til nye høyder. Fra å være en selvsagt statussymbol for middelklassen ble fritidsmote en del av motescenen. Ikke minst en del av kjønns- og sexdebatten. Hvor mye hud er det egentlig lov å vise? Gjennom flere tiår har Calvin Klein bygget merkevare på å bryte barrierer med sine urovekkende og kontroversielle reklamekampanjer.

Calvin Klein, white bralette, 350,-, SVEAN

Calvin Klein, white bralette, 350,-, SVEAN

Calvin Klein, bikini black top 400, 250,- SVEAN

Calvin Klein, bikini black top 400, 250,- SVEAN

Calvin Klein, Bralette, 350,-, SVEAN

Calvin Klein, Bralette, 350,-, SVEAN

”My clothes are loose, easy and sexy”, uttalte designeren til Vogue i 1975. Beskrivelsen ”sexy” skulle få flere ben å stå på etter hans provoserende reklamekampanjer, der Klein brukte unge modeller til å posere med lite klær og et seksualiserende budskap. Det kjente bildet av en ung Brooke Shields i åpen skjorte og en jeans hvor det står ”You want to know what comes between me and my Calvins?” provoserer like mye i dag som det gjorde tilbake i 1980. Det samme gjorde kampanjen hvor 15 år gamle Kate Moss poserer med et halvdøsig blikk, iført en stringtruse som så vidt henger på hoftene. Likevel gjorde bildene og uttrykket noe med det globale motebilde. De enkle plaggene, de matte fargene og den nakne sannheten skapte en ny giv, og en ny stilart som tok moteindustrien med storm.

My clothes are loose, easy and sexy.
Calvin Klein, 1975
calvin-klein-mark-kate-moss

Undertøyskampanjen til Calvin Klein revolusjonerte reklameverden med den unge Mark Wahlberg - hvis artistnavnet Marky Mark gav merket stor status i 1990. Modellen ved hans side er ringere enn Kate Moss.

Kleins kjente kampanjer og utallige samarbeid startet på 90-tallet. Den gang var det stjernen Kate Moss som vekket oppsikt på plakatene, og man brukte verken likes eller internettbombing for å spre budskapet. ’Heroin chick’ ble brått et uttrykk i motebransjen, og skriver seg fra den magre kroppen til Moss, som på denne tiden så vidt bar det trendy undertøyet med den minimalistisk fonten; cK.

Calvin Klein, CK Tee, 600,-, SVEAN

Calvin Klein, CK Tee, 600,-, SVEAN

Calvin Klein, crew neck blå, 1 100,-, SVEAN

Calvin Klein, crew neck blå, 1 100,-, SVEAN

Calvin Klein, Crew Neck hwk, 1 100,-, SVEAN

Calvin Klein, Crew Neck hwk, 1 100,-, SVEAN

Calvin Klein, One parfyme 100ml, 525,-, Kicks

Calvin Klein, One parfyme 100ml, 525,-, Kicks

calvin-klein-kate-moss-1999

Kate Moss som frontmodell for Calvin Klein i 1999.

Et polert uttrykk, stilrene kjoler, herreinspirerte dresser og en nedtonet fargepallett er utrykket som beskriver cK-universet. 90-tallsinspirasjonen, som cK forbindes med, henger fortsatt igjen, og er blitt kjennetegnet til de stilrene kolleksjonene år etter år. I 1995 ble Klein kjent for dressen, ”som var alt man behøvde i en garderobe”, i følge designeren selv. Året etter var slip-on kjolen årets IT-plagg, noe den også er i dagens trendbilde. På slutten av 90-tallet skapte Klein blest av den minimalistiske og androgyne kåpen, som var å se på catwalken. Plagget regnes i dag som tidløst og feminint.

Dagmar, Annie kjole, 4 399,-, YME

Dagmar, Annie kjole, 4 399,-, YME

Phase Eight, Marilyn Blouse, 899,-, Phase Eight

Phase Eight, Marilyn Blouse, 899,-, Phase Eight

Bitte Kai Rand, viscose top, 1 600,-, Bitte Kai Rand

Bitte Kai Rand, viscose top, 1 600,-, Bitte Kai Rand

Selected Femme, Waistcoat, 1 700,-, Cornelias Hus

Selected Femme, Waistcoat, 1 700,-, Cornelias Hus

I dag eies merkenavnet og bedriften av Phillips-Van Heusen, som kjøpte livsverket til Klein i 2003. Den 2. august i år ble belgiske Raf Simons ansatt som merkets kreative direktør, etter tre år med samme stilling hos Christian Dior Couture. Simons tar over både cK Calvin Klein, Calvin Klein Jeans og Calvin Klein, i tillegg til parfyme- og undertøyskampanjene, som er en stor del av merkets DNA. Hvordan PVH og Simons ønsker å videreføre det tidløse merket, vil fremtiden vise. Nå gleder vi oss først og fremst til den første visningen under Simons navn.