Emma Aars  har vokst opp på Grünerløkka i Oslo. Det er i Oslo hun føler seg mest hjemme. Under navnet Nice Hangover har hun blitt en internettpersonlighet, med sine mange hverdagsbilder og velskrevne tekster om opplevelser og tanker. I dag jobber hun på Galleri Schloss og som salgskonsulent på det populære nisjeparfymeriet Heaven Scent.

Jeg vil beskrive stilen min som ganske simpel. Jeg trives best når jeg ikke er alt for pyntet eller feminin, men vil heller ikke anse meg selv som minimalistisk eller maskulin. Farger og små detaljer blir mer et unntak enn en regel, og jeg setter pris på enkle plagg. En fargerik detalj kan for eksempel være de røde skoene jeg har på meg i dag.

Det jeg ønsker å signalisere med stilen min er å fremstå som elegant og velkledd, men på ingen måte kjedelig eller konservativ. Jeg vil være ung, samtidig som jeg liker tanken på en vellaget dress med enkle snitt. For meg er det viktig at det ser ut som at antrekket mitt er et bevisst valg.

emma aars-oslostil-paleet

Til jobb og hverdag vil jeg si at jeg kler meg ganske likt. Jeg har en garderobe som går til alle anledninger, og det er sjeldent jeg kler meg opp i noe som kun er forbeholdt en spesiell situasjon eller et event. Jeg kler meg ofte i jeans, skjorter, dressbukser og sneakers på jobb, og gjør kanskje mer ut av stilen min på fritiden.

Jeg blir ofte inspirert av personligheter og karakterer fremfor en kul Instagram-konto. Jeg synes designeren Barbara Potts kler seg utrolig bra. Skribenten og komikeren Fran Lebowitz er også en inspirasjon. For min del tror jeg det handler mer om mennesketyper og personligheter, fremfor klærne de bærer. Jeg leser lite moteblader, og kan bli mer inspirert av å lese en bok hvor karakterene er bra beskrevet.

Menn på denne tiden var også mer jålete med høyhælte sko og sminke

Dersom jeg kunne valgt å leve en i en annen epoke og på et annet geografisk område ville jeg dratt tilbake til 1600-tallet for å oppleve geishaene. De har en ekstrem eleganse som man ser svært lite av i dag. Jeg liker også rokokkostilen, og synes det er gøy å se hvor overdådig den var med sine flagrete kjoler og skjorter. Menn på denne tiden var også mer jålete, med høyhælte sko og sminke.

Mitt favorittplagg må være det perfekte bukseparet. Jeg føler det er mye annet man kan bytte ut, men bukser er et slags skjelett for meg. Jeg bruker sjeldent skjørt eller kjoler. For øyeblikket liker jeg bedre dressbukser enn jeans.

emma-aars-instagram

emma-aars-instagram

Det siste jeg kvittet meg med var en haug med single sokker. Jeg har akkurat flyttet og måtte derfor rydde opp i klesskapet mitt. Jeg hadde en pose med single sokker jeg håpet skulle bli til par etter noen vasker, men neida…

Noe jeg angrer på at jeg ikke kjøpte var et plissert skjørt fra Cèline, som jeg så på nettet i sommer. Det var ikke så dyrt, og hadde striper i flere farger. Jeg synes det var utrolig fint, men tenkte at jeg ikke kom til å bruke det. Nå i ettertid har jeg tenkt mye tilbake på skjørtet og angrer på at jeg ikke kjøpte det.

Jeg føler meg mest hjemme i Oslo. Jeg har vokst opp på Grünerløkka og går ofte tur mot Frognerkilen. Dette føles like mye hjemme som i leiligheten min. Ellers føler jeg meg hjemme når jeg er rundt vennene mine, eller i sommerhuset på Tjøme.

For øyeblikket hører jeg på Roses av Carly Rae Jepsen, og det siste albumet til Blood Orange. Jeg hører også mye på «Sex With Me» av Rihanna. Det går veldig i perioder med hva jeg hører på, men i det siste har listepop fått meg til å følge meg så bra!

Timberland, sekk, 1 299,-, Timberland

Timberland, sekk, 1 299,-, Timberland

MSGM, bukse, 2 899,-, YME

MSGM, bukse, 2 899,-, YME

Acne, Gwen Blue Denim jakke, 3 100,-, SVEAN

Acne, Gwen Blue Denim jakke, 3 100,-, SVEAN

Nike, Mayfly Woven, 1 199,-, YME

Nike, Mayfly Woven, 1 199,-, YME

En kulturopplevelse som har inspirert meg var en samtale jeg overhørte på Kunstnernes Hus, i forbindelse med åpningen av Høstutstillingen. Den provoserte meg, da samtalen var med to kunstkritikere som snakket nedlatende om utstillingen. De mente at den inneholdt folkelig og useriøs kunst, siden hvem som helst kunne sende inn sitt bidrag. Det provoserer meg at de føler de har en makt til å bestemme hva som er god og dårlig kunst, ut i fra deres måte å forstå kunsten på, og om verket har referanser til kunsthistorien. Det viser en konservatisme i kunstkritikken som ikke følger tiden og retningen kunsten utvikler seg i.

Jeg vil også nevne Bror August sin motevisning, som var det beste jeg har vært med på i hele mitt liv. Det var gøy å se hvordan han tenker og utformer showet sitt i forkant av en visning. Det er mange komponenter  som skal settes sammen med blant musikk, holdning hos modeller og det visuelle utrykket. Jeg er veldig stolt av at jeg fikk være med.

Hvis jeg hadde en ekstra time i døgnet ville jeg skrevet mer. Jeg føler jeg prøver å gjøre dette ofte, men setter av alt for lite tid.