Armbåndsuret var i utgangspunktet designet for kvinner i 1868. Nå er den mannens viktigste signalmarkør. I arbeidslivet finnes det uskrevne regler for hva slags signaler du kan sende: En Rolex rundt håndleddet til praktikanten? En gummiklokke på julebordet? En dykkerklokke på styrelederen? Vi har sett på arbeidslivets klokkekarikaturer. Klarer du å gjette hvem som jobber med hva?

Klokken er et smykke som viser riktig tid. I dag er klokken en identitetsbærer, den forteller mye om hvem du ønsker å være.
Finn Annmark, direktør for urmakerforeningen Protid
klokker-i-oslo-paleet

Klokke fra Bell & Ross, Bjerke. Pris 47 500 ,-, Bomberjakke fra Calvin Klein, Svean. Pris 2 200 ,-. Briller Kaibosh Biblio fra Svean. Pris 850 ,-. Lommebok av Common Projects fra Svean. Pris 1 400,-

Mediespiren (27).
Nylig innflyttet til Oslo. Har etter flere år med diffuse mediestudier utviklet en unormal fascinasjon for produkter laget av gummi med påtrykkede eplelogoer. Ser problemløsning i enhver nyoppfunnet «gadget». Selv klærne innehar en funksjon, der praktiske lommer, teknologiske stoffer og fotoutstyr er ansett som et «survival kit». Etter uttalige timer foran dataskjermen har synet måttet vike for kunnskap om digital illustrasjon. Et par briller av gummi ligger latent på nesetippen enten han utforsker det digitale universet eller leser et fysisk magasin. Han har fremdeles tro på printmediet i den grad et livsstilsmagasin kan løse problemer (5 beste spsiesteder i Barcelona, innkjøp av vintage designmøbler i København eller vedlikehold av ubehandlet tre). Har oppgradert Apple-klokken fra fast plass på nattbordet til sengehalmen.

 

klokker-julegave-gave-til-mannen

Klokke, Omega Deville Prestige fra Bjerke. Pris 28 900 ,- Briller: Hugo Boss fra Krogh Optikk.

Finansakrobaten (67).
Lavt utdannet overklasse. Nyter fremdeles godt av middelklassens tap av obligasjoner i fond på 90-tallet. Byttet skamløst ut kontorplassen med en mobiltelefon og favorittrestauranten i 2008. Har siden den tid levd et liv i skyggene blant byens raffinerte restauranter, hvis tilbud og etterspørsel av whiskey samsvarer med årgangen til en av døtrene. Eller en ekskone. Med en arbeidsdag som dynamisk forflytter seg etter verdens børser synes et glass klokken tolv alltid å være passende. Om livskvaliteten er i fallitt, har han alltid et kvalitetsur på armen. Slik det har gått gjennom generasjoner (første Patek Phillippe i Norge under krakket i 1930).

 

gave-til-mannen

Klokker: Omega Globemaster, 173 300 ,- og Breitling Navitimer 01, 76 900 ,- fra Bjerke. Bok: The Pocket Square av A. C Phillips fra Tanum. Pris 179 ,-. Skjorte: Ralph Lauren fra Follestad. Pris 1 099 ,-

Jurísten (43).
Høyt utdannet middelklasse som til daglig er omsvermet av undertrente labradorer og overlykkelige barn på trampoline. Kakhi bukser og rutete skjorter regjerer i klesveien, mens kardemommeloven styrer dagliglivet. På kontoret er han kjent som tilbaketrukken og lettere blyg. Om kunnskap- og prestasjonsnivået har gjort han til en av kontorets aller mest verdifulle, bruker han fremdeles store deler av arbeidsdagen på å drømme seg tilbake til fellesferien i Blindleia mens han plystrer rundt på kontoret i usedvanlig uformelle klær. Armbåndsurene derimot, er av ypperste kvalitet. I den nedarvede skuffen av vintage klokker ligger det alltid en overraskelse på lur. En konservativ oppvekst tuftet på høytlesning av «Skikk & Bruk» har satt sine spor. Med kapittelet om høflighet og kotyme i bakhodet, lurer han fremdeles på  om han på død og liv beherske gleden over den hemmelige klokkesamlingen. «Se hva jeg fant i klokkesamlingen min. En Patek Philippe fra krigen, det er visstnok bare èn av denne i hele verden. Er den ikke fin?».

 

motefolen-ung-mann-klokker

Klokke: Tudor, Black Bay fra Bjerke. Pris 31 400 ,-. Dressjakke: Morris fra Follestad. Pris 5 000 ,-. Lommebok: Ralph Lauren fra Follestad. Pris 899 ,-

Motefolen (29).
Alltid på farten, alltid en finger med i spillet. Sist sett løpende med en samtale på øret fra kunstvernissage til venninnens filmpremiere. Deretter på åpningen av bestekompisens nye restaurantkonsept. Den slanke figuren er næret opp av grønne juicer og fingermat fra pressefrokoster og merkevarer som ønsker en tilstedeværelse blant den nye hippe generasjonen. Motefolen har alltid et råd. I klesveien er han i et evig veiskille mellom ung og voksen. Dressjakke med caps og joggesko med dressbukser. Den flakkende livsstilen han så fint omtaler som «Omnivore», har gitt han muligheten til å være en subkulturell turist. I klokkeskuffen har han en klokke til hver destinasjon. En gummiklokke for sporty dager, en vintage klokke med lærreim på familieselskaper eller en Rolex (som resten av familien ikke vet at han har kjøpt enda) om han er bakfull. Oftest har han en Rolex rundt håndleddet.