I løpet av få år har det eklektiske designet til Nialaya Jewelry slått an rundt om i hele verden. Mannen bak smykkemerket er danske Jannik Olander. Med base i Los Angeles reiser han rundt om i Østen for å få inspirasjon til sitt spirituelle smykkemerke. Denne uken tok han dog turen nordover, nærmere bestemt til Gullsmed Heyerdahl på Paleet. Her ble han møtt av en horde norske fans. Vi tok en prat med dansken som fikk oppfylt sin «american dream».

Jeg har bidratt til at det er mer sosialt akseptert at menn bruker smykker.
Jannik Olander

Reisen til Olander og Nialaya Jewelry startet for åtte år siden da han pakket kofferten og forlot Danmark. Turen gikk til Hollywood. Han drømte om noe større enn det København hadde å tilby, og et sted der solen skinner hele året. Men det var ikke lett å komme til en ukjent storby med lite penger og få venner. Han opplevde at «englenes by» kan være et hardt sted. Men en reise til India hvor han hadde et spirituelt møte med en sjaman forandret på alt.

– Han fortalte meg mange personlige ting som traff meg midt i hjertet. Han forklarte meg blant annet hvordan spirituelle steiner fungerer. Og om steinenes forskjellige krefter og energier i universet.

Portrett av Jannik Olander CEO i Nialaya

Olander poserer gledelig foran journalist og fotograf under intervjuet. Foto: Herman Dreyer

Men da juleferien var over så viste det seg at de hadde solgt alt.
Jannik Olander

Vel tilbake i L.A. fikk Olander ideen om å lage smykker basert på steinene og perlene han hadde fått lære om. Han ville lage kule smykker som hadde en spirituell dybde. Han laget sitt første design i garasjen i Hollywood Hills. Smykkemerket fikk navnet Nialaya etter sjamanen. Med en selvtillit som muligens er uvanlig for en skandinaver ruslet han ned til en butikk midt i Beverly Hills og spurte om de ville selge smykkene hans.

–  Jeg sa til dem at jeg skulle på juleferie, så skulle vi se an hvor mye som ble solgt i mellomtiden. Jeg brukte mine siste penger på flybillett fram og tilbake til Danmark og Los Angeles. Da juleferien var over så viste det seg at de hadde solgt alt. De hadde til og med venteliste av folk som ville kjøpe, forteller Olander.

Så da var det bare å sette seg i garasjen i Beverly Hills å lage flere smykker. Etter hvert viste det seg også at flere av byens kjendiser var interessert i designet hans. Rapperen P. Diddy la sin elsk på armbåndene og Lil Wayne stilte i bar overkropp med både halskjede og armbånd fra Nialaya på forsiden av magasinet Rolling Stone. All interessen fra både kjendiser og andre gjorde at bare i løpet av tolv måneder hadde Nialaya Jewelry vokst betydelig. Etter hvert utvidet Olander og åpnet et studio i forbindelse med sin første flaggskipsbutikk på Melrose Avenue.

Den L.A baserte designeren har hatt suksess i hele verden, og Norge er ikke noe unntak. Foto: Herman Dreyer

Nå er det dansk-amerikanske smykkemerket tilgjengelig i over 90 land rundt om i verden, og blir solgt på noen av verdens fineste smykkebutikker og varehus som Harrods og Selfridges i London – og hos Gullsmed Heyerdahl på Paleet. Interessen fra kjendiser har ikke avtatt. Justin Bieber, Snoop Dog og Chris Brown er blant de kjente fjesene som står på kundelisten. Smykkemerket tilbyr design til både damer og herrer, men det er gutta som har vist aller mest interesse for merket – over 75% av salget er det menn som står for.

Jeg tror det er fordi jeg er en stor del av å fronte merke, og jeg har en maskulin tilnærming til smykkene. Samtidig tror jeg også at for syv år siden, når jeg startet, var smykker for menn ganske uvanlig. Jeg har bidratt til at det er mer sosialt akseptert at menn bruker smykker, forteller designeren som selv har fem armbånd i ulike farger oppover armen.

Han tror at menn ofte er redde for at smykker skal bli for feminine, men at mange liker Nialaya Jewelry fordi det har et mer maskulint og tidløst design. Selv om produksjonen har hatt en rasende fart siden begynnelsen lever smykkemerket fortsatt opp til slagordet «Handmade in Hollywood». Nialaya Jewelry har også siden starten kjøpt de ulike materialene fra små virksomheter rundt om i Asia.

Det er dette som gjør det til noe annet enn bare smykker  – Nialaya har en dybde. Det tror jeg er grunnen til min og merkets suksess, avslutter han.