Sosiale medier er over oss, og vi ser salg neste hele året på Facebook. De siste årene har også Black Friday tiltatt og spredd seg til både Black Friday Weekend (en underlig ordkombinasjon i seg selv) og Black Friday Week. Hysteriske tilstander vises på nyhetssendingene, der klær kastes ut fra hustak til folk som har stått opp i otta for å få med seg gratis klær.

Øystein Aurlien, Paleets senterleder, er her inne på Kiman Woman, for å høre om hvordan salget har startet.

– Januarsalget på klær har en annen funksjon, der det handler om å rydde plass til nye kolleksjoner, sier Øystein Aurlien, Paleets senterleder. Vi har akkurat startet salget og plakater med «30%» henger rundt i butikkene. I starten er rabattene lave. Desto lenger ut i salget vil rabattene øke. – Bruk tiden til å orientere deg om hva som legges ut på salg, fortsetter Aurlien. – Kvalitetsmerkene vi fører hos oss er mer tidløse enn de du finner i billigkjedene, slik at de fleste vil tjene på å handle på salg hos oss.

Verden over har de ulike tradisjoner for hvordan vintersalget starter, og i mange land er det også strengt regulert både når salget kan starte og hvor lenge det kan vare. I Portugal er det lovforbud mot å starte tidligere enn 28. desember, mens det i Storbritannia er tradisjoner for «Boxing Day Sales». Denne tradisjonen overgår nesten Black Friday, og britene står i lange køer når sentrene åpner 2. juledag. På Selfrigdes Oxford Street var det hele 130 000 mennesker innom 2. juledag i fjor. I Norge er det tradisjon for å vente til etter nyttår, men dette kan fort endre seg også her.

De ulike butikkene har forskjellige måter å markere salget på i vinduene. Her fra SVEAN.

Som oftest starter butikkene med lave rabatter i starten, for så å øke disse utover i løpet av salgperioden.

– Det er ingenting galt i å gjøre noen kupp, sier Aurlien. – Tvert imot. Men, det er viktig at forbrukere forstår at kjedenes salgskampanjer ikke er det samme som kvalitetssalgene. Kjedene har som forretningsmodell å ha hyppige salg, mens kvalitetsbutikkene handler inn kolleksjoner nøye og utvalgt. Ofte gjøres innkjøpene lenge før de kommer i butikk, og ikke alltid lykkes innkjøperne med å vite akkurat hvor mye de skal kjøpe inn av hver enkelt vare. Eller hvor mange i hver størrelse. Derfor er vinter- og sommersalget viktig for å tømme lagrene. Her kan forbrukerne virkelig gjøre gode kjøp, på kvalitetsvarer.

Mange vil råde kunder til å bruke salgene i kvalitetsbutikkene spesielt, for å finne produkter som kan utfylle kolleksjonene hjemme i skapet. Selv om også de ledende merkevarene har nyheter, så vil deres kolleksjoner ha lengre varighet enn billigkjedenes. I en av de mange butikkene på Paleet, SVEAN, treffer vi Jan Svean. Han anbefaler kundene å snakke med de ansatte og få tips til hva de bør kjøpe. – Som regel er det ofte de fineste tingene som henger igjen til salget, sier han. – Derfor er det ofte under salget du kan gjøre de beste kuppene, og ved å gå tidlig kan du finne mye bra.

Anne Marte Omdal, butikksjefen på Kiman Woman, viser her frem en frakk fra 2nd Day som nå er på salg. Dette er et tidløst plagg som vil vare i mange år.

Vi går videre og treffer Anne Marte Omdal, butikksjefen på Kiman Woman. Hun har en litt annen oppfatning. – Jeg anbefaler alltid kundene å se etter de tidløse plaggene først, slik som skinnjakker, dresser og kåper, sier hun. – I starten av salget er det ofte bedre utvalg på disse plaggene, så du lettere også finner riktig størrelse. Og, så er dette plagg som både i farge og design vil vare i mange år. Her kan kundene virkelig gjøre gode kjøp.

Se våre utvalgte salgskupp fra første uke her.