Jan Svean driver multibrand-butikken SVEAN i andre etasje på Paleet. Han har en fartstid på over 20 år i moteindustrien og startet konseptbutikken SVEAN i 2006, etter eget navn. Svean har nettopp landet etter en tur i motehovedstaden Paris for inspirasjon og innkjøp, og deler gledelig noen tanker om fremtidens trender og tendenser for 2017.

 

Jeg prøver å finne vårt eget DNA - det er ekstremt viktig i disse tider.

 

For SVEAN er sterke merkevarer essensen til butikken – og det er nå viktigere enn noen gang. For en av tendensene Svean spår er den økende konkurransen fra nettbutikker og kjedebutikker. I kampen mener han at mange konseptbutikker faller i fella med å miste selve konseptet sitt – derfor er det ekstra viktig for SVEAN at de beholder sin identitet

Jeg prøver å finne vårt eget DNA – det er ekstremt viktig i disse tider. SVEAN gjør ting litt annerledes, og vi ønsker og ta inn merker som ikke blir tilbudt så mange andre steder i landet. Vi går for det vi mener er bra, sier Jan.

En av trendene som butikkdriveren har troen på i 2017, er at interessen for unisex-klær vil øke. Acne Studios er et av merkene som kommer med kolleksjon som passer til begge kjønn. I tillegg har de tatt inn det franske, minimalistiske streetwear-merket Drôle de Monsieur – den kjedelige herremannen på godt norsk – som er mest kjent for sitt motto «Not from Paris, madame».

– Dette er et sjeldent merke som vi er alene om i Norge. De har også flere unisex-kolleksjoner som er veldig kule.

Bilde av vårens kolleksjon fra Acne Studios

Acne Studios kolleksjon denne våren er preget av en unisex-tankegang. Foto: Acne Studios.

SVEAN har stor tror på Acne Studios i 2017, og er en av de få multibrand-butikkene som fortsatt kan tilby det ettertraktede svenske merket (etter at Acne begynte å fokusere på sine egne flaggskipsbutikker).

– Acne Studios er veldig flinke. Det er det eneste skandinaviske merket som er på nivå med de internasjonale motehusene, forteller Svean.

SVEAN er også begeistret for dansk mote. I tillegg til Paris går turen til København denne sesongen, for å se etter trender og spennende nye merker. Butikken fører flere danske merker som blant andre Af Agger, Norse Projects, Yvonne Koné og Mads Nørgaard.

Common Procects i et tidløst design.

SVEAN er alene om å selge Lown bukser i hele Norge.

Yvonne Kone S/S 17 kolleksjon.

 

Jan Svean håper at 2017 blir året forbrukere virkelig får øynene opp for «slow fashion». Han tror at flere og flere vil få mer innsikt i en miljøvennlig produksjon – og at kundene setter høyere krav.

Jeg håper at folk ser at man ikke kan kjøpe så mye klær. Folk kjøper jo klær som de ikke bruker en gang. Da har man kommet til et sted som ikke er noe bra, forklarer butikkdriveren.

Han mener folk må fokusere på kvalitet mer enn på kvantitet.

Noe av lønnen min er kunder som kommer inn med en kåpe de kjøpte av meg for syv år siden – og som fortsatt er like fin, avslutter Svean.

Parajumpers, Juliet, 4 500,-, SVEAN

Parajumpers, Juliet, 4 500,-, SVEAN

Kokoon, Bellatunic, 3 000,-, SVEAN

Kokoon, Bias dress, 3 300,-, SVEAN

Rodebjer, faux fur, 4 600,-, SVEAN