Kjærlighet mellom en respektabel forretningsmann og en prostituert, en yrkeskriminell møter en journaliststudent og midtlivskrisen manifisterer seg for alvor når man titter nærmere på noen av de viktigste kjærlighetsfimene i filmhistorien. Felles for de alle er allikevel de moteriktige bildene og antrekkene som har kommet til livs i senere tid. Her er et levende bevis på at kjærligheten er vakker:

Lost in Translation (2003)

To forvirrende sjeler finner sammen i en fremmed by. Den aldrende skuespilleren Bob (Bill Murray) og studenten Charlotte (Scarlett Johansson) møtes tilfeldig på et hotell i Tokyo og utvikler et underlig og unikt forhold.  Med sine tennis-inspirerte kjoler, pique-trøyer og beige khaki bukser, skal Charlotte skal ha mye av æren for preppy-stilens tilbakekomst i motebildet. Scarlett Johansson fikk mye oppmerksomhet for antrekkene gjennom filmen – spesielt åpningsscenen hvor hun kun er ikledd en rosa mesh-truse og singlet. Kjærlighetstemaet når nye høyder når de drar de ut på eventyr i den fremmede storbyen og ender opp i en karaoke-bar hvor Charlotte har på seg rosa parykk og Bob har på seg en ungdommelig gul t-skjorte. Er de forelsket i hverandre eller bare ensomme og forvirret?

En "screengrab" fra karaokescenen der kjærlighetstemaet i filmen kommer frem under overflaten.

Theory, Zadeia, 2 700,-, SVEAN

Theory, Zadeia, 2 700,-, SVEAN

Wood Wood, Blanche Dress, 1 799,-, YME

Wood Wood, Blanche Dress, 1 799,-, YME

Maison Margiela, Pullover, 5 999,-, YME

Maison Margiela, Pullover, 5 999,-, YME

Pretty Woman (1990)

Forretningsmannen Edvard (Richard Gere) møter eskorten Vivian (Julia Roberts). På tross av at de er fra to forskjellige verdener blir de forelsket. Vivian gjennomgår en tydelig klassereise og stilforvandling – hun viser det beste og verste slutten av 80-tallet og begynnelsen på 90-tallet hadde å by på. I åpningsscenen har hun på seg kort kjole, blond parykk og thigh high støvletter. Vivian tok den klassiske hvite skjorten til et nytt nivå, da hun lånte Edvard sin store skjorte for å skjule den avslørende kjolen. Det kjente vendingspunktet hvor Vivian viser en mer sofistikert og elegant side er markert med en hvit og brun prikkete kjole, som hun har på seg i scenen på hesteløpet.

Eskortepiken Vivian får en total forvandling, spandert av det fremgangsrike forretningsmannen Edvard. Foto: Getty Images.

Julie Josephine, The Anne Shirt, 1 799,-, YME

Julie Josephine, The Anne Shirt, 1 799,-, YME

Ganni. Grace Split, 3 199,-, YME

Ganni. Grace Split, 3 199,-, YME

Christopher Laverty, Fashion in film, 439,-, Tanum

Christopher Laverty, Fashion in film, 439,-, Tanum

La La Land (2016)

To drømmende sjeler møtes ved flere tilfeldige anledninger som etter hvert blir romantiske – begge med håp om å komme seg opp og frem i Los Angeles. Selv om La La Land ikke har kommet til norske kinosaler enda har den allerede rukket å vinne syv Golden Globes og nominert til 15 Oscar, inkludert beste kostymedesign. Filmen er satt i nåtid, men hyller «technicolor» og Hollywoods gylne æra. Mia (Emma Stone) bruker i begynnelsen kun sterke og rike farger, slik som knall gul, blå, rødt og grønt – noe som er viktig hvis man vil skille seg ut i mengden i en by fult av sultne skuespillere. Sebastian (Ryan Gosling) har en klassisk stil fylt med dresser og skinnsko – her er det ikke en eneste joggesko i sikte.

Theory, Quinlynn, 3 900,-, SVEAN

Theory, Quinlynn, 3 900,-, SVEAN

Riccovero, Cecilia, 4 299,-, Riccovero

Riccovero, Cecilia, 4 299,-, Riccovero

Riccovero, Cam, 1 999,-, Riccovero

Riccovero, Cam, 1 999,-, Riccovero

Til siste åndedrag (1960)

Kriminelle Michel (Jean-Paul Belmondo) er på flukt fra politiet og forelsker seg i den amerikanske journaliststudenten Patricia (Jean Seberg). Til siste åndedrag, eller «À bout de souffle», er kjent for moteriktig stil, både når det kommer til det cinematografiske og motereferansene. Filmen er regissert av Jean-Luc Godard som er en av mest betydningsfulle innen «den nye franske bølgen». Men den er nesten like kjent for klesstilen til karakteren Patricia. Godard oppmuntret skuespilleren til å bruke sine egne klær og gjøre valg de selv fant passende for karakteren de spilte. Seberg sin karakter har pixie-klipp og omfavner de parisiske stripene. Selv om stilen er fra 60-tallet er den likevel moderne og er synonymt med det man fortsatt kaller «Paris Chic» i dag – den er avslappet og minimalistisk, men elegant. Seberg ble etter denne filmen et stilikon på lik linje med Audrey Hepburn.

En "screengrab" fra filmen, der den yrkeskriminelle Michel og Patricia er på sitt første stevnemøte.

Riccovero, Como, 3 700,-, Riccovero,-, Riccovero

Riccovero, Como, 3 700,-, Riccovero,-, Riccovero

CDG, Play, 1 100,-, SVEAN

CDG, Play, 1 100,-, SVEAN

Riccovero, Chris, 1 200,-, Riccovero

Riccovero, Chris, 1 200,-, Riccovero

The Graduate (1967)

Filmen forteller historien til en nyutdannet ung mann som er usikker på hva han vil gjøre i livet. Han blir forført av en eldre kvinne, Mrs. Robinson (Anne Bancroft), men ender opp med å bli forelsket i datteren hennes. Mrs. Robinson er kjent for sin forføreriske, men samtidig sofistikerte stil. Hennes kjennetegn er dyriske mønstre som leopard-print og svarte cocktail-kjoler. Men det er kanskje hovedkarakteren Benjamin (Dustin Hoffman) som går av med prisen som den stiligste – klærne han har på er like relevant i dag som da filmen ble spilt inn på slutten av 60-tallet. Garderoben hans er preget av tweed-dresser, khaki-bukser og polo-skjorter.

Et ikonisk bilde fra filmen "Graduate" fra 1967. Foto: Getty Images.

Acne, Mito, 5 200,-, SVEAN

Acne, Mito, 5 200,-, SVEAN

Custommade, Christiane, 1 799,-, Cornelias Hus

Custommade, Christiane, 1 799,-, Cornelias Hus

Sine Goya, Alva, 5 700,-, SVEAN

Sine Goya, Alva, 5 700,-, SVEAN