– Andreas og jeg startet som agenter og distributører av forskjellige brands i 2006. Vi ansatte begge foreldrene våre, en noe utradisjonell vei å gå for en familiebedrift. I 2012 lanserte vi vårt første plagg under eget brand. Skjerf på rull så folk selv kunne velge lengden. Kunden betalte per meter.

Skjerfene ble en umiddelbar suksess, og med sterke design-samarbeid i bakhånd heiet hele Norge på Holzweiler. Hele Norge heier fremdeles, nå også sammen med den internasjonale mote-scenen. Ett år etter meterruller med skjerf ble beslutningen om å lage hele kolleksjoner tatt. Maria Skappel Holzweiler kom på banen som designer på dame, og høsten 2014 kom den første ready to wear kolleksjonen for både dame og herre.

– Vi har opplevd en helt eventyrlig vekst i Norge, og nå også sakte men sikkert internasjonalt. Fremover skal vi jobbe med å gjøre produktene våre enda bedre og bærekraftig, samt å overordnet styrke merkevaren vår ytterligere. Responsen har vært enormt god siden vi startet, noe vi selvfølgelig både er ydmyke og veldig glad for.

Fasen vi er i nå er utrolig spennende. Vi har bygget starten på en solid grunnmur og føler oss klare for å ta steget videre.
Susanne Holzweiler

Det er ikke alle forunt å få skape sin egen drøm. Med mindre du er en del av den utvidede Holzweiler-familien. Den siste tiden har de signert avtale med verdens mest prestisjetunge nettbutikk, Net-a-Porter, samarbeidet med Munch-museet her hjemme, og fått Gigi Hadid til å forelske seg i den ikoniske hanger-hoodien. Hos Paleet bor Holzweiler hos YME.

– Det er vanskelig å skulle plukke ut enkeltting da det er utrolig mye på denne reisen som føles stort. Energien i teamet vårt er en uvurdelig, daglig inspirasjon. Vi har en helt fantastisk gjeng med folk som står på og viser enormt eierskap til Holzweiler. Energien dette skaper bidrar til at vi elsker det vi gjør, hver eneste dag.  

De har alltid vært minst to og er enige om at ingen av dem hadde klart å nå så langt uten den andre. Susanne og Andreas Holzweiler er en velsmurt maskin med masse sjarm, kunnskap og guts. Synergien innad i teamet er alfa omega. Hadde Holzweiler vært en låt hadde det vært John Mayer’s Stop This Train. Som en Oslo-basert merkevare og internasjonalt voksende stjerne beskriver de byen sin som en knopp på vei til å stå i full blomst.

– Oslo er en inkluderende by hvor man kan være seg selv. Det er blandingen mellom marka og det urbane, kulturelle forskjeller og kontraster. Vi er utrolig stolte av å bo og jobbe i Oslo. Det verste for oss som brand er imidlertid at vi er litt langt unna resten av Europa. Vi skulle så gjerne sett at enda flere bransjefolk rettet blikket mot Oslo og tok turen hit, på samme måte som de kanskje reiser til København. Men, når det er sagt skjer det så ufattelig mye her i byen vår om dagen, så at vi kommer dit er vi rimelig sikre på.

Da de fikk spørsmålet om å delta i Turbandagens design-dugnad kom svaret både raskt og ivrig. Å fremme og samle norsk design er noe Holzweiler mener er svært viktig for å synliggjøre bransjen både nasjonalt og internasjonalt. Når det i tillegg er snakk om et så feelgood arrangement som Turbandagen var det ingen tvil om at dette var noe de ville være med på. Designer Duy forteller engasjert om bidraget.

– Turbandagen er et herlig initiativ. Målet til Turbandagen er jo å bidra til at Oslo skal være verdens beste by å være annerledes i. Bare det i seg selv gjør denne dagen kjempeviktig både for Oslo og Norge. Utformingen av vårt bidrag til Oslo-turbanen startet med en branstorm om hvordan vi ser Oslo, og hva byen vår betyr for oss. Vi er alle svake for Paisley-mønster og med dette som utgangspunkt har vi flettet inn elementer og små og store detaljer. Fargene er inspirert av Oslo-bunaden.  

 

Når man titter nærmere på printet vil man alltid oppdage nye, små detaljer og bilder man kanskje ikke har sett før. Det er litt sånn vi ser Oslo, en by du alltid kan oppdage noe nytt i.
Duy Ngo Dinh, designer Holzweiler

Holzweiler finner du hos YME hvor vårens fresheste nyheter henger og venter på deg.