Foto: Joakim Heltne

«Femasculinty»

Merket ble etablert i 2004 av klesdesigneren Eva Emanuelsen, merkets kreative leder og eier. Eva Emanuelsen har lang erfaring i bransjen med produksjon av kolleksjoner presentert i byer som Oslo, Paris, Berlin, Amsterdam og København.

Vi tok en prat med henne om Epilogue, Paleet og norsk mote.

Fra SS17- kolleksjonen til Epilogue. Foto: Ronja Penzo

Du finner disse og resten av kolleksjonen på Paleet. Foto: Ronja Penzo

Hva definerer epiloguekvinnen?

-I Epilogue har vi først og fremst fokus på kvinnene våre — sterke og bevisste kvinner. Vi leker ofte med ordet «femasculinty» som vi synes beskriver godt de kvinnene vi henvender oss til. Vi tiltrekker oss kvinner som er opptatt av gode, tidløse kvaliteter og sterke silhuetter som kan brukes i selvpresentasjon i ulike jobb og sosiale settinger. 

Hva kjennetegner Epilogue? 

-Kolleksjonens arkitektur består av vår skreddersydde tilnærming til hva vi kaller «ready to wear» i motebransjen. Dette betyr gode passformer til nordiske kvinner, som også har et interessant, kontemporært design. Våre plagg er ofte laget i tekstiler tiltenkt herrekonfeksjon. Som Sienna trouser og blazer. Vi bruker gjennomgående eksklusive materialer fra ærverdige, kvalitetsbevisste Italienske veverier. Simultant er vi opptatt av innovativ tekstilutvikling, gode naturkvaliteter og vi utvikler alle printene våre på huset, som er unikt for oss.

Få vet at vi designer og utvikler alle våre design her i Norge, i vårt showroom i bakgården til Gamle Posthallen i kvadraturen.
-Eva Emanuelsen

Butikken finner du i andre etasje på Paleet. Foto: Epilogue

Hvorfor Paleet?

-For oss i Epilogue er Paleet et interessant knytepunkt midt i byen, med spennende aktører rundt oss i bygget. Med vår egen Concept Store i enden av Hegdehauseveien er det interessant å møte og tilby vårt design til nye kvinner i en ny del av byen. 

Hva vil kundene på Paleet møte i pop-up’en? 

-Kundene vil møte essensen og de ikoniske plaggene Epilogueuniverset er kjent for — de sofistikerte kjolene våre i vakre stoffer, spennende yttertøy som trencher i microfiber i en frisk fargeklang, slangeskinnskåper eller bestselgende florlette silkeplagg i delikate farger. Designerens egen favoritt denne sesongen er Vittorio dress  og Matteo Coat

Hva tenker du om norsk mote og norsk motebransje i fremtiden?

-Det er utrolig mye spennende som skjer i motebransjen nå, med unge lovende designere som får mer plass. Tilhørende magasiner, butikker og organer som Norwegian Fashion Hub danner et sunt og voksende motemiljø av høy, kulturell og faglig kvalitet. Vi ser en kreativ bølge som utfordrer både estetisk og rent forretningsmessig mer enn noen gang tidligere i Norge. Forsetter vi og våre norske kollegaer i denne hastigheten kan norsk mote bli en god næring med større jobbmuligheter for de unge, talentfulle designere, selgere og kreative markedsførere. Selv har vi ambisjoner om å bygge opp et norsk motehus som gjør seg bemerket både hjemme og internasjonalt. 

 

Følg Epilogue på instagram for mer inspirasjon.