Spent på vårens trender? Det er det all grunn til!

Få et innblikk i hva som beveger seg i vårens motebilde: Det er kapsulgarderobens år, og vi ser tendenser hos designere og motehus at AI skaper en mer polarisert kultur i moteverden. Med fokus på håndverk og å utnytte materialenes fysiske stofflighet.

05/02/24

Kapsul-garderobens år

Er det en ting som har preget motebildet de seneste årene så er det et økt fokus på basis- og kapsulgarderober. Dette er i stor grad et tiltak moteinteresserte verden over fronter for å belaste miljøet noe mindre. Kanskje er det nettopp denne tendensen som har gjort at de største motehusene i større grad enn tidligere, vier store deler av kolleksjonen til nøytrale farger som hvitt og svart. Farger som garantert holder seg i årene fremover og som sklir rett inn i garderoben i dag. Når det er sagt vil vi likevel understreke at vårlige knallfarger og pasteller fremdeles har sin plass på innkjøpslistene hos Paleet.

På catwalken for Chloé vår/sommer-2024 viste motehuset en rekke variasjoner av antrekk i svart og hvitt. Romantiske, hvite kjoler, i forskjellige variasjoner, komplimentert av strukturerte og mer maskuline svarte antrekk. Og selv om paletten var begrenset, var antrekkene alt annet en kjedelige. Ettersom fargepaletten var rolig og mønster uteble totalt, kunne vi se et hav av teksturerte overflater og spennende snitt. Chloé viderefører puffy ermer for våren, og vi ser i tillegg tradisjonelle blonder, cut-outs, tredimensjonelle strukturer, volanger, metalliske overflater og rik materialmiks. Med noen få innslag av palettens mest optimistiske farge, nemlig gult.

Designerne velger side

En annen tendens vi har merket oss, er at siden fokuset på farger i år er noe mer nedtonet enn tidligere, er også fokuset på overflate og utforming større. I likhet med Chloé ser vi også at Valentino, Proenza Schouler og Isabel Marant viser cut-outs, heklede plagg og teksturerte materialer for sesongen. Både for menn og kvinner.

Laird Borelli-Persson, som er redaktør hos Vogue.com, setter et annet lys på denne tendensen. Nemlig at dette også kan sees i sammenheng med at AI (Artificial Intelligence) tok verden med storm i 2023. Altså vil noen motehus gå tilbake til tradisjonelle håndverksmetoder, som et motsvar til økende bruk av AI i design- og skaperprosessen. Mens andre designere- og motehus omfavner dette nye verktøyet og inkorporerer mulighetene AI tilbyr i sine kreasjoner, shows og tilstedeværelse på sosiale medier – blant annet Gucci, Valentino og Levi´s bruker AI i kreative prosesser og utforminger.

Borelli-Persson trekker frem at stofflighet og materialenes egenskaper er enda viktigere i årets kolleksjoner enn tidligere. Der stoffenes fysiske egenskaper kommer til sin rett i en verden som blir mer og mer digitalisert. Hun argumenterer at dette har resultert i kreasjoner der stoffene nærmest har fått innta en kunstnerisk og skulpturell form – som hos Louis Vuitton, Vetements, Maison Margiela og JW. Anderson.

Romantikk, eller fredssymbolikk?

En siste trend vi vil trekke frem blant våren og sommerens nykommere – er romantikkens blomstring. Nærmest bokstavelig. Gjengangeren på catwalken hver vår er blomster – og i år som før vil blomstene innta klesstativer verden over i løpet av mars-måned. Men særegent i år er at mange motehus og designere bruker tredimensjonale blomster, realistiske blomsterprint og tar særlig i bruk roser i sine kreasjoner. Dette ser vi blant annet hos Balenciaga, Alexander McQueen, Rodarte, Rolf Ekroth og Balmain for å nevne noen få.

Rosen er det ultimate symbolet på kjærlighet, og det får oss til å undre. Sett i et litt større perspektiv kan det nemlig være aktuelt å diskutere rosens tilstedeværelse i motebildet, akkurat i år, som en kommentar til det som skjer i verden og et ønske om kjærlighet og fred. Hva tror du?

  • Stikkord: damemote, henne, inspirasjon, mote, oslo, paleet, shopping, stil, tips, vårmote

Logg inn