Byutvikling er det Runar og gjengen i Trøbbelskyter egentlig driver med. Sammen med mange andre, som han sier. I all beskjedenhet. Han strukturerer ideer og bringer dem til li
Kontaktpersonen hans hos Ringnes ringer. Han spør pent om han kan ringe opp igjen. Bestiller sliders og snakker om Youngstorget, slik det en gang var.
– Jeg ble aldri rana, men jeg kjenner mange som ble det. En kompis av meg kom ut med kebab i den ene hånda og vekslepenger i den andre, og ble slått ned. Jødekvartalet, som var nedre del av Youngs gate hvor Kulturhuset har flyttet overfor, var også i sin tid ganske belastet. Snart skal det åpne 8 nye matkonsepter i «Youngskvartalet» over gata for Kulturhuset i oktober. Utviklingen har vært enorm. Området rundt Youngstorget har idag over 100 serveringsbevillinger. Det er jo ganske fett.
Den unge, nye kompakte byen er det aktørene som skaper. Aktører som Runar. Han ser sjelden begrensninger. Risiko mener han er nødvendig. Daglig fungerer han som et mellomledd mellom kreativitet og satte systemer. Eller twilight zone, som han kaller det.
-Det er skummelt for en by når risikoen blir å si ja. Det er byråkratiets tristesse i de tilfellene vi som investorer og pådrivere tar den største økonomiske risikoen og de sier nei i redsel for å si ja. Når det å si nei er mye enklere faller gode tiltak gjennom, og det er trist.
Han bor på Grønland. Han er opptatt av byens torg og et bilfritt sentrum. I riktig rekkefølge. Innhold må på plass for å få områder til å fungere. Kommunen må være med på å dra lasset og legge til rette for at godt innhold skal få rom til å vokse. Det er runden. Fra idé og konsept til byråkrati og gjennomføring. Til Kulturhuset.
– Unge folk sitter ikke hjemme for å se på lineær TV lenger. Folk møter folk. Debatten har flyttet seg ut fra stuene våre. Kulturhuset er bygget på prinsippet om dette. At folk skal ha en samfunnsarena å treffes i. Videre skal det for de ansatte vært et bra og ryddig sted å jobbe, vi tror på at Oslo er en storby, og vi skal behandle alle likt. Open source funker ikke bare i den digitale sfære. Det funker også fysisk. I Oslo kommer publikum hvis det er bra, men du vet ikke hvem. Kulturhuset er en plattform og en arena som skal være så bred som overhodet mulig. Det er både vanskelig, utfordrende og moro å jobbe med.