Bærekraft og skaperkraft møtes hos disse merkevarene

Bærekraftig mote representerer et paradigmeskifte innen moteindustrien, hvor fokus er på å redusere negativ miljøpåvirkning og fremme etisk produksjon, gjennom hele verdikjeden. I sterk kontrast til den tradisjonelle moteindustrien, som ofte preges av ressurskrevende produksjonsmetoder og kortsiktig forbruk, søker bærekraftig mote å oppnå en balanse mellom estetikk, funksjonalitet og miljømessig bevissthet.

08/04/24

Vi huser en rekke klesmerker med fokus på miljø

Gjennom april ønsker vi å sette ekstra fokus på et knippe av de bærekraftige merkevarene vi er stolte over å huse. Så følg med i sosiale medier gjennom de neste ukene og lær mer om merkevarene som går foran.

Bærekraft har nærmest blitt et trendord, på godt og vondt. Om ikke lenge vil vi anta at bærekraftige tiltak vil være en naturlig og forventet del av moteindustrien.

For å anses som bærekraftig, bør merkevarene møte visse kriterier, inkludert bruk av miljøvennlige materialer, reduksjon av avfall og utslipp, fremme rettferdige arbeidsforhold og støtte lokalsamfunn. Denne tilnærmingen handler ikke bare om å produsere klær som er snille mot planeten, men også om å respektere menneskerettigheter og sosiale rettferdighetsprinsipper gjennom hele produksjonsprosessen. Ved å omfavne bærekraftig mote, kan vi bevege oss mot en mer ansvarlig og bevisst måte å kle oss på.

 

Materialvalg – Sertifisering, merking og transparens. 

De fleste merkevarer inkluderer informasjon om bærekraft på sine nettsider, og transparens i forhold til materialer og produksjon er for mange forbrukere et krav. Et tips for å navigere etter dine verdier, er å holde utkikk etter sertifiseringer av materialvalg.

Den norske merkevaren Envelope1976 hos Høyer legger stor vekt på å bygge tette samarbeid med nøye utvalgte leverandører, som deler deres egne verdier. Merkevaren bruker i tillegg materialer som er sertifisert av anerkjente organer som Global Recycled, Global Organic Textile Standard (GOTS) og OEKO-TEX Standard.

Disse sertifiseringene, utført av tredjeparts-organisasjoner, viser deres forpliktelse til å bruke materialer som oppfyller bærekrafts- og sikkerhetsstandarder, og dermed bidrar til en mer miljøvennlig og ansvarlig moteindustri.

Også danske Skall Studio hos Kiman Woman ligger langt fremme når det kommer til å finne bærekraftige løsninger uten å gå på bekostning av design. De jobber med de beste råmaterialene som dansk ull, RWS-sertifisert ull, økologisk bomull, lin fra regenerativt landbruk i Europa og resirkulert bomull, ull og kashmir. Og viser imponerende tiltak i alle deler av produksjonen, inkludert reparasjoner for at plaggene skal ha lengst mulig levetid.

En annen merkevare som utpeker seg, er selvfølgelig Oleana – kjent for sine fargerike kolleksjoner og strikk. Her er produksjonen lagt til Ytre Arna, rett utenfor Bergen. Oleana legger i tillegg til rette for å lage plagg på bestilling, og har anledning til å produsere opp ett og ett plagg til kunder som ønsker spesifikke modeller – for å unngå overproduksjon.

– Vi kan, og gjør stadig vekk, produksjon av ett plagg i en størrelse alene, hvis en kunde ønsker seg denne, forteller Marte, butikksjef for Oleana. Merkevaren er i tillegg svært nøye med kurering av materialer. De bruker 100 prosent norsk lammeull, der plaggene også er 100 prosent norskproduserte med norsk opprinnelse. Ellers består plaggene deres av 100 prosent alpakka fra Peru, 100 prosent merinoull fra New Zealand, og kombinasjonen merinoull og silke fra India og Kina.

Både merinoullen og alpakkaen er RWS-sertifisert (Responsible Wool Standard, red.) og den norske lammeullen er lokal og kommer fra dyr som lever under gode forhold i Norge, forteller Marte, og legger til at kvaliteten på fibrene er høy.

– Hvert plagg skal vare lenge, og holde både fasong og farge over tid, sier Marte om visjonen bak den norske merkevaren.

Upcycling – kreativt gjenbruk 

Upcycling er en bærekraftig praksis som innebærer å transformere brukte materialer, eller produkter til noe av høyere verdi, eller kvalitet, i stedet for å kaste dem. Dette kan omfatte å gi nytt liv til gamle klær ved å omforme dem til nye design, som er kjernen i konseptet til Pearl Octopuss.y, hos Høyer. Denne norske smykkemerkevaren fokuserer på å transformere basisplagg, med statementsmykker, så plaggene kan styles opp og ned, avhengig av anledning, og garderoben blir mer versatil uten å tilføre mange nye plagg.

Også Enzo Poli deler samme filosofi, og tilbyr blant annet brosjer til sko – så du enkelt kan bruke samme pumps på kontoret, som til fest. Upcycling bidrar til å redusere avfall og ressursbruk, samtidig som det fremmer kreativitet og bærekraftig produksjon.

Tidløst design –  stil med varighet 

Hos danske By Malene Birger, gjør de en helhetlig vurdering av designet, med fokus på å balansere mellom lekenhet og allsidighet, og tidløshet. En balanse vi opplever at de sikrer på beste vis! Langsiktighet i design omfatter også pleieinstruksjoner som vil forlenge plaggenes levetid.

I tillegg til å justere designet og sammensetningen av kolleksjonene, vurderer også By Malene Birger plaggenes kapasitet for resirkulering når de til slutt når slutten av livet, ved å ta hensyn til materialvalg og hvilke tekniske stoffer som er nødvendige for funksjon.

– Vi erkjenner at å bringe nye produkter til verden aldri kommer til å være bærekraftig, men vi er dedikerte til å måle vår innvirkning slik at vi kan fortsette å gjøre positive endringer i virksomheten vår og bransjen for øvrig, forteller merkevaren.

Et bærekraftig ansvar – Kvinner i fokus

Hos Pikant Under, finner du blant annet Marie Jo / Van de Velde, som holder fast ved verdiene People, Prosperity, Planet & Partners, med ønske om å ivareta både miljøhensyn gjennom materialvalg og innpakking, og arbeidsforhold under produksjon. Det vi finner ekstra interessant hos Marie Jo / Van de Velde, er deres fokus på kvinner. Gjennom verdiene deres, People – god helse og velferd, utdannelse og likeverd og Prosperity – Anstendig arbeid og økonomisk vekst, setter de fokus særlig på kvinners muligheter.

Vi ønsker å bidra til bedre muligheter for kvinner ved å jobbe med initiativer som støtter kvinnelig entreprenørskap. I tillegg til å støtte kvinners entreprenørskap, donerer Marie Jo/ Van de Velde lagerrester til organisasjoner som hjelper kvinner i nød, for eksempel krisesentre for flyktninger, eller sykehus.

 

  • Stikkord: bærekraft, miljø, mote, skaperkraft

Logg inn