En klassisk skinnjakke, en hvit t-skjorte og et par mørke skandinaviske jeans. Den gamle adelen av skandinavisk hverdagsmote har satt seg godt til rette i sofaen. Han er på besøk i Norge for å vise frem Johan Lindeberg sitt siste påfunn: J. Lindeberg – merket han forlot for ti år siden, og nå skal revitalisere med egen arbeidskraft. I mellomtiden har han jobbet for både Justin Timberlakes merke William Rast og startet BLK DNM. Etter en lang reise gjennom verden, har han kommet tilbake på skandinavisk jord for å ta tilbake sjefsrollen under eget navn.

Da jeg startet for meg selv i 1996 ønsket jeg å starte et livsstils-brand som reflekterte måten jeg selv levde på.
Johan Lindeberg

Foto: Calle Huth

– Da jeg startet for meg selv i 1996 ønsket jeg å starte et livsstils-brand som reflekterte måten jeg selv levde på. Det var på denne tiden – og er fortsatt i dag – en kombinasjon av fashion, rock’n’roll og sport, forteller den skandinaviske designeren.

I 1996 startet han J. Lindeberg, som skulle reflektere den aktive skandinaviske livsstilen. Lindeberg var en pionér i sitt segment. Han traff bølgen av aktive forbrukere som også ville ta en del av den eksotiske skandinaviske kulturen på 1990-tallet. Ser vi mot catwalken de siste sesongene er det enkelt å se at fusjonen av sport og mote aldri har vært mer populær.

– De fleste i vesten har en aktiv livsstil. Alle står på ski, drar på yoga eller pilates, sykler eller bedriver en form for sport.

Den kommende kolleksjonen er en blanding av sportstøy, mote og konfeksjon. Dette er elementer som har vært en viktig del av den skandinaviske hverdagen i flere tiår, og er en viktig del av J. Lindeberg sin identitet.

– Tailoring har alltid vært en del av J.Lindeberg, og det er noe av det jeg synes føles mest riktig å kle opp en kvinne i.

Portrettfoto av Johan Lindeberg fra The Thief i oslo

Foto: Calle Huth

Den svenske designeren er født og oppvokst i universitetsbyen Lund, og etterhvert utdannet motedesigner. Det var likevel ikke designet som skulle gjøre Lindeberg kjent i starten. Det var reklamekampanjene han skapte for Diesel, som kreatør i det svenske reklamebyrået Hans Brindfors Annonsbyra. Med kampanjen «For Successful Living» økte Diesel salget av jeans fra 1 000 til 200 000 i løpet av et år. Kampanjen brukes fremdeles av det italienske jeansmerket – 20 år etter at Lindeberg kom opp med i ideen. Som en takk for tro tjeneste ble han senere tilbudt jobben som markedssjef av selveste Renzo Rosso. Med et lekent hode og teft for god historiefortelling, demokratiserte den unge svensken de eksotiske sømmene fra Italia før han startet sitt eget merke.

– Mote er en fin kommunikasjonskanal som går på kryss av landegrenser, og som kan samle mennesker. Jeg vil at kundene mine skal være med å forandre verden.

Det er fremdeles en tydelig skandinavisk identitet å spore hos den gamle ringreven, som vokste opp med politisk aktive foreldre i provinsen utenfor Malmö.

– Jeg mener at det er en kvinne som kommer til å måtte dra i land samfunnet nå, avslutter han.

Aphru, Diana, 1 400,-, Aphru

Aphru, Diana, 1 400,-, Aphru

Munthe, genser, 1 800,-, Kiman Woman

Munthe, genser, 1 800,-, Kiman Woman

Julie Josephine, The Anne Shirt, 1 799,-, YME

Julie Josephine, The Anne Shirt, 1 799,-, YME

Cathrine Hammel, Blazer, 2 099,-, Cornelias Hus

Cathrine Hammel, Blazer, 2 099,-, Cornelias Hus